Dansdocentenopleiding Paaldansen
Doelstellingen Dansdocentenopleiding Paaldansen
Veel mensen starten helaas zonder enige voorbereiding of opleiding met lesgeven.
Helaas met alle consequenties van dien. Als je ooit een slechte les hebt gevolgd dan weet je precies wat hier wordt bedoeld.
Ons motto
Een goede paaldanser(es) is nog geen goede docent en een goede docent
is niet altijd ook een goede paaldanser.
Het doel van de docentenopleiding paaldansen is om jou zo goed mogelijk te leren lesgeven!
Natuurlijk ga je door het volgen van deze opleiding beter paaldansen en leer je heel veel over (paal)danstechniek maar dat is niet het voornaamste doel.
Het doel is om jou de Tools en Strategieën te geven die je nodig hebt om zo goed mogelijk voor een groep te staan en een kwalitatief sterke, duidelijke en vooral leuke paaldansles te geven.
Deze opleiding is er dan ook vooral op gericht om het beste uit jezelf te halen zodat jij het beste van jezelf aan anderen kan geven.
En volgens ons kan je beter het beste van jezelf geven als je jezelf leert kennen.
De opleiding bevat dan ook een aantal modules welke gericht zijn op jouw persoonlijke ontwikkeling.
Ook tijdens de dagelijkse Try-Out sessies waarbij jij voor de groep lesgeeft leer je ontzettend veel over je sterke punten en je verbeterpunten.
Duis ultricies aliquam pretium. In hac habitasse platea dictumst. Morbi non porta libero, in feugiat ex. Duis faucibus, lacus et efficitur scelerisque, velit ex maximus eros, et fermentum ante diam ac elit. In hac habitasse platea dictumst. Nunc tristique neque erat, eu facilisis nunc cursus at. Curabitur mollis ipsum a erat ultricies finibus. Phasellus ultricies bibendum semper. Nam porta pellentesque sapien, vitae vehicula arcu placerat et. Duis placerat eleifend sagittis. Nunc aliquet at odio eu fermentum.
Dansdocentenopleiding Paaldansen deel 1
Didactiek
De wetenschap hoe kennis, vaardigheden e.d. kunnen worden onderwezen door leerkrachten aan leerlingen / studenten.
Tools & Skills
Positionering
Wat kan je doen om een groep in een optimale positie te brengen, aangepast op hetgeen behandeld gaat worden? En hoe plaats jij jezelf steeds in een optimale positie ten opzichte van een deelnemer of van een groep?
Quick Scan
Hoe zorg je ervoor, dat je door middel van visueel scannen, precies datgene behandelt dat er echt toe doet?
Cueing
Hoe zorg je ervoor bij (synchroon paaldansen) dat een kleine of grote groep deelnemers op hetzelfde moment start of stopt en hoe geef je zowel verbaal als non- verbaal die aankondiging(en) zodat iedereen je zonder moeite kan volgen?
Mirrors
Hoe / wanneer gebruik je de spiegels optimaal voor jezelf en voor de groep.
Lesvoorbereiding
- Hoe bereid je een les gedegen voor?
- Hoe zorg je dat de muziek en het tempo past bij datgene wat je gaat behandelen?
- En hoe herken je de mogelijke valkuilen van een choreografie?
- Hoe geef je die tips die ervoor zorgen dat een ieder het kan volgen?
- Wanneer weet je of jij zelf klaar bent voor een bepaalde les?
Teaching Strategies
Met de module Teaching Strategies leer je volgens een strategisch stappenplan hoe je een les opbouwt en eindigt.
Dit is een van de meest waardevolle tools die je als docent ter beschikking hebt om consequent een kwalitatief sterke les te kunnen geven.
Lesprogramma
Leer de belangrijkste onderdelen van het Release Dance Academy paaldansles programma Beginners 1 & 2. Dit programma wordt als voorbeeld gebruikt om tot een gedegen, gestructureerd en logisch lesprogramma te komen, van warming up tot cooling down, waarbij ruimte is voor oefening en het stellen van vragen.
Presentatie en communicatie
Als docent(e) geef je dansles (= leiding) aan een of meerdere personen en is jouw presentatie en communicatie van het grootste belang om je boodschap effectief over te brengen.
Om effectief te kunnen communiceren is het belangrijk te weten hoe je zelf communiceert en wat zowel jouw sterke kanten als je valkuilen zijn.
Door een persoonlijkheidstekst krijg je meer duidelijkheid over jezelf, over wie je bent, hoe anderen jou zien en vooral hoe je hierop invloed kan uitoefenen.
7% van je communicatie wordt bepaald door de woorden die je gebruikt, 38% door je stem en de snelheid waarmee je spreekt en maar liefst 55% wordt bepaald door lichaamstaal. Als dansdocent(e) dus een onmisbare tool waarmee jouw boodschap krachtiger de wereld in kan worden gebracht.
Wat kun je doen om een ieder in de groep het gevoel te geven dat je er ook voor hem / haar bent?
Hoe ga je om met problemen tijdens de les?
(Paal)danstechniek
Merk hoe belangrijk danshouding is en leer een aantal eenvoudige checkpoints om jezelf hierin te corrigeren.
Leer trucs, figuren en choreografieën op basis van het lesprogramma van Release Dance Academy en leer hoe deze danstechnisch correct uitgevoerd dienen te worden.
Leer hoe splits & flexibiliteit oefeningen evenals spierversterkende oefeningen technisch correct uitgevoerd.
Ontdek, onder andere door middel van video coaching, waar je nu op (paal)danstechnisch niveau bent en waar je heen wilt en kom tot een gedegen plan om tot de gewenste resultaten te komen.
Kiezen voor kwaliteit
Bij jij geïnteresseerd om paaldansles te gaan geven?
Ben je al paaldansdocent(e) en wil je nieuwe strategieën en tools om jou vak op een nog hoger niveau te brengen?
Kies dan voor docentenopleiding van Release Dance Academy!
Stage
Na de paaldans docentenopleiding bestaat er ook de mogelijkheid stage te lopen, om al het geleerde in de praktijk te brengen. Tijdens deze stage is er een stagebegeleider waarmee je een plan van aanpak maakt. We onderscheiden bij Release Dance Academy 3 verschillende stage trajecten / fasen:
Fase 1: Learning by Watching
In de eerste fase is de stagiaire vooral aan het observeren. Hierbij worden de tools en skills gesignaleerd en herkent zoals deze zijn aangeleerd tijdens de opleiding. Deze fase is de voorbereidende fase op fase 2: learning by assisting.
Fase 2: Learning by Assisting
Soms kan een stagiaire de 1e fase overslaan en direct starten in de 2e fase. Hierbij is de stagiaire vooral actief op de dansvloer en helpt mee om de cursisten in de groep bij te staan, te helpen en vragen te beantwoorden. In deze fase leert de stagiaire het meest. Hier komt alles wat tijdens de opleiding is geleerd samen met de praktijk.
Fase 3: Learning by Teaching
Vooropleiding / vereisten:
- MBO denk / werkniveau
- Ruime ervaring met paaldansen (minimaal niveau 3 afgerond te hebben)
- Representatief
- Goede sociale vaardigheden / contactuele eigenschappen
- Verbaal vaardig
- Open houding om te leren
- Passie en bezieling!
Prijzen en data deel 1
Dansdocentenopleiding Paaldansen deel 2
Deel 2 bestaat uit de volgende modules
Gedrag en Mindset
Stemmingen
Hoe zorg je er als docent(e) voor dat je altijd in de juiste stemming bent of dat jij jezelf altijd in de juiste stemming weet te brengen.
Six Human Needs – Ontdek de psychologie achter de primaire en secundaire menselijke behoeftes en leer hoe jij je les daarop af kan stemmen.
Lesprogramma
Tijdens de opleiding hanteren wij als voorbeeld het Release Dance Academy lesprogramma van Intermediate t/m advanced.
Tools & Skills
Cumulatieve Cueing
Gebruik deze telling om de groep precies te laten weten waar ze zijn in een choreografie of een figuur en geef ze daarmee de mogelijkheid zeer gerichte vragen te stellen.
One Word Cueing
Een zeer krachtige manier van cueing waarbij je de groep leert begeleiden met steeds slechts 1 woord in 8 tellen.
Presentatie en Communicatie
Kis: Keep it Simple. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Effectief en to the point lesgeven.
Pre Suppositions. De kracht van NLP. Leer hoe je vanuit suggestieve vanzelfsprekendheid een boodschap overbrengt en de groep hierin mee laat doen.
The Power of Storytelling. Leer hoe je met de juiste presentatietechniek, gecombineerd met persoonlijke verhalen, een les leuker, boeiender en vooral effectiever maakt.
Danstechniek
Keihard werken aan je danstechniek om het op het hoogste niveau te brengen.
Musicality en choreografie
Je leert zelf choreografie te maken met een IMT masterplan.