Body Flex

Release Body Flex – Splits & flexibility training

In deze lessen bouwen wij je kracht en lenigheid op door zowel passieve als actieve stretch oefeningen.  Iedereen kan meedoen. Of je nu een super gevorderde danseres bent of gewoon een beginner. Het enige wat je nodig hebt is motivatie.
Om leniger te worden is het nooit te laat.  D.m.v. een foto’s, waarbij de leerling in spagaat en split te zien zal zijn bij de 1e en 8e les zal het resultaat bewezen worden.

 

Kracht en lenigheid

Veel mensen zijn zich niet bewust van de effecten van stretchen en zijn niet op de hoogte hoe je precies moet stretchen. De meeste stretchoefeningen richten zich op een flexibel lichaam. Sommige oefeningen kunnen helpen bij het ontwikkelen van meer spierkracht. Als je op het juiste moment stretcht kunnen rekoefeningen je prestatievermogen en gezondheid verbeteren.

Ook ter ontspanning kunnen stretchoefeningen worden toegepast. Zoals dat bijvoorbeeld bij yoga gebeurt of sommige mensen doen, het tussen het werk door, als ze zich gespannen voelen.

Door het stretchen op de juiste manier kan ervoor zorgen dat spierschade zich sneller herstelt.

 

De twee meest bekende rekmethodes zijn
actief en passief rekken

 

Statisch (passief) stretchen

Als mensen denken aan stretchen dan associëren ze dit meestal met statisch strekken. Statisch strekken wordt bijvoorbeeld gebruikt bij yoga om de algehele flexibiliteit te verbeteren en de range of motion. Een statische stretch oefening houd je meestal voor 30 of meer seconden vast.

Voor bijvoorbeeld hamstrings oefeningen kan je een rek wel twee minuten aanhouden. Dit geldt ook voor de heup- en de lage rugspieren. Als je gedurende je leven niet veel hebt gestretcht dan zal je misschien merken dat je lichaam tegenstribbelt. Ik adviseer mijn cliënten meestal dat ze een oefening minstens 30 seconden vast moeten houden.

Voor ouderen is het belangrijk om de heup spieren flexibel te houden. Dit is mogelijk door rekoefeningen op dagelijkse basis. Hierdoor is het mogelijk om heupblessures te voorkomen.

 

Actief stretchen

Actief stretchen is wanneer je tijdens het stretchen in beweging blijft.

Een actieve stretch oefening houd je ongeveer 1-3 seconden vast.. Uit onderzoek blijkt dat matig intensieve stretchoefeningen de explosieve kracht kan verbeteren.  Bovendien blijkt uit onderzoek dat stretchoefeningen kunnen zorgen voor flexibelere hamstrings waardoor je minder kans hebt op blessures.

 

Belangrijke punten

Bij veilig stretchen wordt de pijngrens niet of nauwelijks overschreden, uitgezonderd bij ervaren atleten die de laatste paar seconden van een rekoefening nog even extra ver rekken. Sommige topsporters zoeken de pijngrens op om de spieren nog verder uit te rekken.

  • Doe eerst een algemene warming-up, zodat de spieren op temperatuur zijn.
  • Rek de spier (groep) langzaam en rustig. Rek niet verend of pompend: dit heeft geen zin
  • Rek elke spier (groep) drie maal achtereen; voer de oefening links en rechts uit.
  • Blijf rustig ademhalen tijdens het rekken.
  • Schud na het rekken van een spier (groep) de spier los.
  • Neem bij klachten contact op met een sportarts of fysiotherapeut.

Stretchen:

  • Verhoging van de circulatie van afvoerstoffen en aanvoer van voedingstoffen van de spieren
  • Verbetering van de flexibiliteit
  • Vergroting van de kracht
  • Vergroting van de Range of Motion (bijvoorbeeld een diepere squat)
  • Verkleint de kans op een blessures

 

Wanneer kan ik beginnen?

Je kunt je het hele jaar inschrijven voor Release Body Flex lessen. Kijk in de agenda voor de actuele planning en startdatums van de lessen. Heb je nog vragen? Je kunt ons altijd bellen of mailen met jouw vragen, mail of bel ons om een afspraak te maken

Wilt u een proefles meedoen?

Een proefles kost € 12,50 en je draait dan gezellig mee met de groep! Schrijf je in via het formulier

Tarieven

Maandcontract: 1 x 60 minuten les per week = € 48, – per maand
Jaarcontract: 1 x 60 minuten les per week = € 39, – per maand
2 Jaarcontract: 1 x 60 minuten les per week = € 35, – per maand

2 jaarcontract: (*)onbeperkt = € 75, – per maand | AANBIEDING€ 65, – per maand +Eerste maand 50% korting voor nieuwe leden
1 jaarcontract: (*)onbeperkt = € 85, – per maand | AANBIEDING: € 75, – per maand + Eerste maand 50% korting voor nieuwe leden
Maandcontract: (*)onbeperkt = € 99, – per maand

Losse les 1 uur  = € 15,00

privéles 45 minuten = € 50, – (***10 privélessen voor € 400, -)
duoles 45 minuten  = € 65, – (*** 10 duolessen voor € 550, -)

* Onbeperkt = Inclusief lessen (Bodyflex, paaldansen, Burlesque/ Chairdance)
** Rittenkaart is 4 maanden geldig, vanaf moment van aankoop.
*** privé lespakketten zijn 4 maanden geldig

Voordeel met Zoetermeerpas

Lees de lesvoorwaarden

 

Wil je een proefles?

De beste manier om te weten te komen of Body Flex iets voor jou is, is gezellig een les meedoen! Om kennis te maken met de Release Academy kunt u zich inschrijven voor een proefles.
Er zijn beperkte plaatsen beschikbaar, dus meld u op tijd aan!

In onze agenda staan alle proefles avonden vermeld voor de komende weken.

Ga naar de agenda

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief.

Klik hier